محققان راه جدیدی را برای تولید سلولهای بنیادی خالص تولید کننده‌ی انسولین یافتند

1 اوت 2017- محققان دانمارکی روشهای جدیدی را برای تولید ایمن‌تر سلولهای تولید کننده‌ی انسولین درآزمایشگاه ابداع کردند. آینده‌ی درمان دیابت نوع 1، احتمالاً از طریق سلولهای زنده‌ای صورت می‌گیرد که می‌توانند در داخل بدن فرد به تولید و ترشح انسولین بپردازند. در سالهای اخیر، دانشمندان از تکنولوژیهای جدیدی برای تولید تعداد نامحدودی سلول بتا از سلولهای بنیادی استفاده کردند.

استفاده از سلولهای زنده برای تولید انسولین دارای مزایای بیشتری نسبت به تزریق انسولین است، زیرا آنها می‌توانند به طور مستقیم به تغییرات قند خون پاسخ داده و مقدار مورد نیاز انسولین را ترشح کنند. درحال حاضر تعدادی از تیم‌های تحقیقاتی بر روی فن‌آوریهایی کار می‌کنند که بتوانند سلولهای زنده را به طریقی ایمن و موثر در داخل بدن بیمار جاسازی کنند.

یک گروه از محققان دانشگاه کوپنهاگ راهی را برای خالص کردن این سلولها به منظور حذف خطر تشکیل تومور یا رشد غیر قابل کنترل این سلولها یافته‌اند.

در این تحقیق، دانشمندان از سلولهای  بنیادی pluripotent انسانی یا hPSCs استفاده کردند، محققان دریافتند که بر اساس یک نوع پروتئین سطحی در این سلولها، بنام گلیکوپروتئین 2 یا GP2می‌توان سلولهای اندودرمی پانکراس (PECs) را جدا نمود. با انجام این کار، دانشمندان توانستند نمونه‌های سلولی خالص‌تری را تهیه کنند تا اثر بخشی و ایمنی آنها را هنگامیکه در داخل بدن انسان قرار می‌گیرند، افزایش دهند.

این کار تحقیقاتی حاصل همکاری پرفسورHenrik Semb  و دکتر ژاکلین عامری، بنیان گذار شرکت Pancryos است.

 دکتر عامری گفت: به موازات تحقیقات سایر دانشمندان در این حوزه، ما سالهاست که بروی سلول درمانی دیابت نوع 1 تحقیق می‌کنیم، آنچه در مورد روش اخیر ما، منحصر به فرد است سادگی این  پروتوکل است که در نهایت منجر به افزایش تولید سلولهای مورد نظر می‌شود.

 شرکت PanCryos با هدف تولید اولین سلولهای آلوژنیک در مقیاس بالا برای درمان دیابت نوع 1 بنیان گذاری گردید، این روش، درمان سلولی را که غالباً گران قیمت است به روشی مقرون به صرفه تبدیل می‌کند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Cell Reports منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/researchers-develop-new-way-to-develop-purer-insulin-producing-stem-cells-97061380.html